Csuhai Zoltán – Star Wars könyvrajongók 9.

Csuhai Zoltan – Star Wars konyvrajongok 9.
Csuhai Zoltán  – Star Wars könyvrajongók 9.


Mikor vetted/kaptad vagy olvastad az első Star Wars könyvet?


A Fazekas féle képregényekkel már megjelenésükkor találkoztam, de az első könyv, amit elolvastam – azt hiszem talán 1988-ban – A Jedi visszatér volt. Általános iskolában az osztályfőnök unszolására könyvtáros lettem, könyv rendszerezés közben ott találtam rá, és mivel már ekkor meg voltam fertőzve a Star Wars -szal, adott volt, hogy elolvassam. Az első saját könyvemet ezután nem sokkal kaptam meg édesapámtól, mely a Kozmoszos Csillagok háborúja volt.



 

Mesélj a Star Wars könyvek iránti rajongásodról!


Tinédzser koromban nem igazán rajongtam az olvasásért, és mivel egy kisvárosban éltem, a megjelent könyvek terén se voltam képben. Ám a 90-es évek második felében Miskolcra jártam tanulni, és ott láttam meg egy könyvesbolt polcán egy általam addig ismeretlen regényt, melyen a Star Wars logója virított. (Ez a könyv egyébként a Fekete Kard volt.). Ekkor fedeztem fel, hogy a SW világa nem merül ki a klasszikus trilógiában, hanem a messzi-messzi galaxis igencsak tág. Természetesen ezt a könyvet „melegében” megvettem, és innentől kezdve már tudatosan kerestem a korábban kiadott regényeket is, valamint igyekeztem az újonnan megjelenőket is folyamatosan beszerezni. Tanulmányaim befejezését követően Budapestre kerültem, ahol már az antikváriumokat is rendre felkerestem, hogy a hiányzó darabokat is beszerezzem. 
 

Csuhai Zoltán Star Wars könyvek, képregények





Beszélj egy kicsit a gyűjtésről, hogyan gyűjtöd őket, nehéz volt e beszerezni, vannak e ezzel kapcsolatban érdekes sztorijaid?


Amióta az eszem tudom, mindig is gyűjtöttem valamit. Kisgyerekként kezdődött minden a fatertól kapott régi pénzekkel és a bélyegekkel, de a sörösdobozokon át egészen a Star Wars -szos trafikos cuccokig bezárólag volt ezer meg egy dolog, amit gyűjtöttünk. Éppen ezért talán törvényszerű is volt, hogy mikor kiderült, a kedvenc „mesém” könyvek terén is igen csak széles skálán mozog, azok gyűjtésébe is belekezdtem. Ez eleinte igen nehézkes volt, mert – világháló híján – az újonnan megjelenő regényekről nem volt egyszerű információt szerezni, valamint a régebbi könyveket is szinte csak antikváriumokban lehetett megtalálni, ott is egyiket-másikat horror áron. Ennek ellenére szépen gyarapodott a gyűjtemény, viszont miután Budapestről visszakerültem vidékre, valahogy alább hagyott a lendület, és egy majd 10 éves időszakban egy új könyv se került a birtokomba. Aztán egy kolléga hatására újra elkapott a hév, és ez a lendület azóta is tart. Az újonnan kiadott könyveket folyamatosan beszerzem, és az idő közben kimaradt példányok is apránként a polcra kerültek/kerülnek. 

Csuhai Zoltán Star Wars könyvei

 
Alapvetően minden magyar nyelven megjelent könyv formátumú kiadványt igyekszek beszerezni (legyen az regény, novella, ifjúsági könyv, képregénykönyv, album stb.), és ez kiterjed az azonos művek esetleges többszöri kiadására is. A más gyűjtési területen magamévá tett módszert itt is alkalmazom, azaz a kiadott könyvek „variánsait” is a gyűjteményemben szeretném tudni. Hogy mit is jelent ez? Igazából azt, hogy az egyébként más borítóval kiadott ugyanazon művek mellett (gondolok itt pl. a Baljós árnyak négy változatára), illetve a kemény és puha borító mellett az egyéb különbségek alapján is keresem a könyveket. Korábban többször előfordult, hogy a kiadó új nyomdai megrendelést adott le ugyanazon könyvre (pl. Han Solo hadjárata), és ez a kiadványban is feltüntetésre került, de megfigyelhető ez néhány Szukits-os regény (pl. Thrawn-trilógia első kiadása) esetében is. Emellett vannak olyan, a Kolibri gondozásában megjelent kiadványok is, melyek valamilyen hiba – általában elírások – miatt javításra szorultak, és „második kiadás”-ok is megjelentek. Van, aki szerint az ilyetén történő gyűjtés már beteges, de ezeket is igyekszem mind-mind beszerezni. Épp emiatt – pedig még elég sok hiányzik – több, mint 260 magyar nyelvű SW könyv alkotja a könyvtáramat. 


Csuhai Zoltán Star Wars könyvek több kiadásban

 
Eleinte nyitott könyvespolcon tároltam őket, de rá kellett ébredjek, hogy a por és a fény igen nagy ellensége a papírnak (mely minimum intenzív barnulásban mutatkozik meg). Jó pár éve üveges vitrinben pihennek a darabok, ahová az újonnan megjelent könyvek a csomag kibontása után olvasás nélkül azonnal bekerülnek. Emellett igyekszem a régebbi darabokból is a lehető legjobb állapotút megszerezni, illetve a már meglévőket minőségileg jobbra cserélni. Olvasásra pedig ott az e-book. 😃





Melyik volt a legdrágább és melyik a legolcsóbb SW könyved, miért került annyiba?


Mint előttem már többen is leírták, a legdrágább kifejezés nagyon relatív, Kenobi szavaival élve „nézőpont kérdése”. Ha a pénzben kifejezhető értéket nézzük, akkor egyelőre a 2016-ban megvett A Birodalom árnyai vezeti a listát, amiért közel 10.000 forintot adtam, bár a sokak által még vadászott leghúzósabb darab (A holtak védelmezője) beszerzése épp folyamatban van. Viszont ha a megvásárlás idejére figyelemmel nézzük a dolgot, akkor a Seloniai veszedelem -ért, illetve Az utolsó parancs -ért 1997-ben kiadott 3.000-3.000 forint szerintem sokkal húzósabb volt.

Csuhai Zoltán Star Wars könyvespolc

A legolcsóbb kategória is szubjektív. Nem egy könyvet kaptam már ajándékba, de nézőpontom szerint a tavalyi évben összesen 3.000 forintért megvett két darab A lázadás hajnala is ingyen volt. Ezt a könyvet kb. 5 éve „köröztem” már, és ha valahol fel is tűnt (akár horror áron is), mindig lecsaptak rá előttem. Aztán egy hétvége alatt kettő is jött velem szembe, egyik egy pénteki napon a neten, míg a másik két nap múlva egy régiség vásáron. De hát ilyen a gyűjtői sors: van, hogy évekig várunk valamire, de van, hogy beletenyerelünk a jóba. 😃



Melyik korszakot szereted a legjobban a Star Wars történetekben?


Mivel anno, mikor elkezdtem a SW könyvek olvasását, a legtöbb regény az endori csata utáni időben játszódott, ez a korszak tetszett és tetszik most is a legjobban. Emellett szeretem még az EP III és IV. környékén játszódó sztorikat is.




Melyik típusú SW történeteket szereted jobban: a fantasy jellegű, vagy a sci-fi jellegű?

(Fantasy: a jó és a rossz, jedik és sithek fejlődése, vagy harca, erő, misztikum, hősök, fénykard áll a középpontban
Sci-fi: gépek, technika, űrharc, lövöldözések, taktika, tudomány, politika áll a középpontban)


Ha választani kell, akkor nálam egyértelműen a technika és a harc felé billen a mérleg nyelve. Imádom a különböző járműveket, azon belül is legfőképp a hajókat, és természetesen épp emiatt az űrcsatákat is. Ez valószínűleg még a klasszikus trilógia filmjeinek köszönhető, melyek közül a Hoth-i offenzíva, valamint az Endor-i ütközet a mai napig a kedvenc jeleneteim közé tartoznak. Viszont azért azt le kell írnom, hogy ha a Star Wars univerzumáról van szó, akkor mindenevő vagyok. Igaz, vannak olyan könyvek, melyeket egynél többször nem hiszem hogy el tudnék olvasni, de olyan még sose volt, hogy valamelyiket menet közben „letettem” volna. És igen, vannak örök klasszikusok, melyek újra és újra előkerülnek! 😃

Csuhai Zoltán Star Wars könyvespolc 2.




Kedvenc Star Wars szerződ, vagy szerzőid, és miért?


Ha az előttem nyilatkozókat már olvastátok, nem lesz nagy meglepetés. Nálam – mint többeknél –Zahn mester a numero one, de James Luceno, Michael A. Stackpole és Kevin J. Anderson műveit is nagyon szeretem.




Legkedvesebb Star Wars könyveid?


Azt hiszem, ez a legnehezebb kérdés, mert a „legkedvesebb” kifejezést is lehet sokféleképpen értelmezni. 😄
Az egyik szemszögből értelemszerűen az édesapámtól kapott első kiadású Csillagok háborúja a legkedvesebb, hisz azzal kezdődött minden, de ha a történeteket nézzük, akkor a már sokak által említett Thrawn könyvek (mind a nyolc ) nálam is a topon vannak. Emellett A Fekete flotta fenyegetése és az X-szárnyúak sorozat a kedvencem, de nagyon szeretem még a Gonosz útvesztője -t és a Sötét nagyúr -at, mely irtó jól bemutatja Anakin és Vader fejlődését/vívódását. 
 

Csuhai Zoltán Star Wars könyvespolc 3.




Ki(k) a kedvenc szereplő(id), és miért?


Kimondottan nincs kedvenc szereplőm, de egy-egy időszakban megvannak azok, akik jelleme tetszik. A klasszikus trilógiában Vader a „félelmetes”, aki miatt gyerekként sokszor nem aludtam, illetve Han a „szabadelvű”, akinek nem parancsol senki. Az előzmény trilógia idején egyértelműen Kenobi, aki szerintem a legszélesebb látókörű jedi, míg az Új Köztársaság idején Mara és Luke személyfejlődése nagyon érdekes. Viszont ezen a téren mindenkit überel Thrawn, a stratégiai lángelme. A néha már-már Nostradamus-i képessége mellett nagyon tetszik, hogy bár a „rossz” oldalon áll, mégis igazi gentleman: sose becsüli le az ellenfelét, és fair tud lenni a legnehezebb pillanataiban is. Tuti nem véletlen, hogy a Disney átvette a karakterét az új kánonba is.




Melyik a kedvenc regénysorozatod, és miért?


A már korábban említett Thrawn trilógia a főszereplő személyisége miatt, a Fekete flotta fenyegetése a három külön szálon futó történet miatt, míg az X-szárnyúak sorozat az univerzum legkirályabb űrcsatái miatt. 😃




Ki lennél legszívesebben a szereplők közül?


Gyerekkoromban a csibészsége és a hajója miatt mindig Han Solo akartam lenni, de ha most kellene választanom, akkor Obi-Wan bőrébe bújnék legszívesebben.




Melyik területet, vagy bolygót kedveled a legjobban az SW galaxisban?


Na, ilyen abszolút nincs.




A novellákat is gyűjtöd? Van köztük kedvenc?


Igen, nagyon bírom a kis rövid történeteket, amiből kiderül egy-egy igencsak mellékszereplő elő- vagy utóélete. Sokáig a Történetek Jabba palotájából volt a kedvenc könyvem.

Csuhai Zoltán Star Wars könyvei cuccai




Képregényeket is olvastál/olvasol?


Igen, mint a legelején is írtam, a Fazekas-féle képregényekkel találkoztam először. Sajnos a SEMIC képregények valahogy időközben kimaradtak (mostanában kezdtem begyűjtögetni őket), de a Szukits által kiadott képregények – mint a regények – megjelenésükkor folyamatosan kerülnek a birtokomba.



Olvasol e angol nyelven is Star Wars irodalmat?


Bár van néhány angol nyelvű kiadványom, de megfelelő szókincs hiányában ezek csak a gyűjteményem részei.😄



Egyéb hozzáfűznivalód, vagy amit el szeretnél mondani:


AZ ERŐ LEGYEN VELETEK! ;)




Ha tetszett, nyomj egy lájkot, és/vagy g+, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!

Nincsenek megjegyzések

Üzemeltető: Blogger.