Vendégh Roland – Star Wars könyvrajongók 7.

Vendegh Roland – Star Wars konyvrajongok 7.
Andrejkovics Péter – Star Wars könyvrajongók 7.






Mikor vetted/kaptad vagy olvastad az első Star Wars könyvet?


Emlékeim szerint valamikor 1998-ban, az észak-komáromi Madách könyvüzletben vehettem az első Star Wars könyvem, ami a Wedge játszmája volt. Sokáig hozzá sem nyúltam, mivel láttam, hogy második rész, de aztán mikor nem volt épp más olvasnivalóm belekezdtem és alig tudtam letenni. Azóta szerintem nekem van a legnagyobb magyar nyelvű Star Wars könyvgyűjteményem Szlovákiában.





Beszélj egy kicsit a gyűjtésről, hogyan gyűjtöd őket, nehéz volt e beszerezni, vannak e ezzel kapcsolatban érdekes sztorijaid?



Tudni kell, hogy itt Felvidéken akkoriban koránt sem volt akkora választék magyar nyelvű könyvekből, mint manapság. No meg diákként pénzünk sem volt annyi, hogy megvegyünk mindent, ami érdekelt, szóval elolvastunk mindent, amihez hozzáfértünk. Így volt ez a Star Wars esetében is. Egy jó barátommal közösen kezdtük el megvásárolni a könyveket és kölcsönöztük egymásnak, ami a másiknak nem volt meg. Valahol itt kezdődött a gyűjtőszenvedélyem. Később, mikor már volt saját keresetem kezdtem el beszerezni a hiányzó darabokat. Visszamenőleg már nem volt annyira könnyű dolgom, de apránként mindig tudtam venni valamit a friss megjelenések mellett.
A legérdekesebb sztorim, talán A Birodalom árnyainak beszerzéséhez tartozik. Akkoriban (2001) még nem volt elterjedve annyira az internet, csak úgy értesültünk az új megjelenésekről, ha bementünk az üzletbe és körülnéztünk. Így is történt, hogy egy nap a tanítás után végig jártuk mindkét helyi könyvüzletet és mondták is, hogy volt új Star Wars könyv, de már elvitték az egy szem példányt, amit kaptak belőle. Hónapokkal később, hármasban a barátokkal elmentünk egy biciklitúrára és megálltunk egy fagyira egy közeli kisvárosban, ami mellett volt egy kis könyvesbolt, kb. két polcnyi könyvvel és ott megláttam a szóban forgó könyvet, pénz viszont nem volt nálam annyi, úgyhogy a haveroknak is be kellett áldoznia a kis vagyonát, hogy meg tudjam venni. És a könyv mai árának láttán milyen jól tettem, hogy megvettem.
A gyűjtés folyamatának kétségkívül a legérdekesebb szakasza maga a vadászat az adott könyvre. Amikor már az ember kezében vagy a polcon van, akkor már csak gyönyörködik benne, elolvassa, de elmúlik az az érzés, amit a beszerzésének körülményei okoztak.
Maga a gyűjtemény jelenleg egy masszív polcon pihen, de tervben van egy másik beszerzése, ugyanis már nem férnek el rajta normálisan a könyvek és kicsit zsúfolt is. A könyvek beszerzésüktől fogva dohányzásmentes lakásokban voltak tárolva és a napfény sem érte őket közvetlenül soha. Sajnos némelyiken már meglátszanak az olvasás és az idő nyomai. 

 

Vendégh Roland Star Wars könyvespolc



 

Melyik volt a legdrágább és melyik a legolcsóbb SW könyved, miért került annyiba?



A legolcsóbbak ingyen voltak, amiket ajándékba kaptam, illetve a pár száz forintos/egy-két eurós (anno koronás) ezer számban nyomott régi, antikvár könyvek (az első Kozmoszos eredeti trilógia például). A legdrágább valamelyik képes enciklopédia volt, amit úgy 8-9000 ft-ért vettem. Szerencsére a jelenleg horror áron kapható könyvek közül már csak A holtak védelmezői hiányzik, a többit megjelenéskor megvettem.




Melyik korszakot szereted a legjobban a Star Wars történetekben?



Nincs kedvencem igazán. Minden korszakhoz tartoznak remekül megírt történetek. Talán az Új Köztársaság kora az, amit legszívesebben olvastam, különösen azokat a történeteket, amik nem a Luke-Leia-Han trióról szóltak.




Melyik típusú SW történeteket szereted jobban: a fantasy jellegű, vagy a sci-fi jellegű?

(Fantasy: a jó és a rossz, jedik és sithek fejlődése, vagy harca, erő, misztikum, hősök, fénykard áll a középpontban
Sci-fi: gépek, technika, űrharc, lövöldözések, taktika, tudomány, politika áll a középpontban)


Egyértelműen a sci-fi jellegű történetek állnak közelebb hozzám. Mindig is jobban szerettem a nagy űrcsatákat, technikai leírásokat.


Vendégh Roland Star Wars könyvek

 



Kedvenc Star Wars szerződ, vagy szerzőid, és miért?



Michael A. Stackpole a leíró, igazi sci-fi témájú könyvei miatt. Zahn-t is nagyon szeretem, de ezzel szerintem a rajongók 90%-a így van.




Legkedvesebb Star Wars könyveid?



Most épp az Elveszett csillagok a legkedvesebb, de nagyon szeretem A Birodalom árnyait, A vadászó árnyékot és az Én, a Jedi -t. Ebből kettő a hozzájuk fűződő kedves emlék miatt, egy a története miatt, egy pedig az írásmódja miatt.




Ki(k) a kedvenc szereplő(id), és miért?



A kedvencek a pilóták (Wedge Antilles, Tycho Celchu, Corran Horn, stb.) és a fejvadászok (Boba Fett, Zuckus, Dengar, stb.), valamint Crix Madine, akiről sajnálom, hogy csak minimális anyag jelent meg írott formában.




Melyik a kedvenc regénysorozatod, és miért?



X-szárnyúak. Szerintem ez a leg „sci-fibb” sorozat a Csillagok Háborúja univerzumban.



Vendégh Roland Star Wars könyvei



A novellákat is gyűjtöd? Van köztük kedvenc?



Igen. A magyarul megjelentek közül megvan az összes megjelent novelláskötet. A Történetek a fejvadászokról tetszik a legjobban összességében. Ha felbukkan egy novella rajongói fordításban, azt is el szoktam olvasni.




Képregényeket is olvastál/olvasol?



Igen. Sőt, mostanában már szinte csak képregényekre van időm. Sajnos a Semic által kiadott képregények egy része még nincs meg, de az új megjelenéseket vásárolom folyamatosan, valamint a Marvel kánon képregényeit is angolul TPB és HC formátumban.




Olvasol e angol nyelven is Star Wars irodalmat?



A képregényeken kívül már nem nagyon van rá időm sajnos. Ha szembe jön velem egy angol nyelvű könyv jó áron, azt azért nem szoktam otthagyni, még ha meg is van magyarul.




Ha tetszett, nyomj egy lájkot, és/vagy g+, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!

Nincsenek megjegyzések

Üzemeltető: Blogger.